Dom allra flesta investerare har nog hört bolag prata om sin serviceverksamhet vid något tillfälle.
Service kan innebära väldigt olika saker beroende på bransch.
För att förstå service-delen av ett bolag så behöver man först förstå vad det är bolaget säljer till sina kunder.
Ett textboksexempel är hissbolaget Kone som säljer hissar.
När Kone väl har sålt en hiss till en kund så är slutkunden ofta skyldig att genomföra besiktningar varje eller varannat år beroende på hisstyp eller land.
Om hissen är installerad i en hyresbostad kan dessutom kunderna få ersättning under tiden som hissen inte är i drift, vilket skapar ekonomiska incitament för hyresvärden att hissen alltid ska vara i drift.
Enklast är att kunden sluter ett serviceavtal med hisstillverken Kone i detta fall, där Kone både ska utföra besiktning och tillhörande service på ett löpande kontrakt, vilket innebär att Kone tjänar pengar oavsett om hissen går sönder eller inte eftersom man kan fakturera sina kunder månadsvis eller årsvis beroende på servicetyp.
Om priset för en viss komponent går sönder och behöver ersättas kan man även ha en försäkring i servicekontraktet som innebär att kunden bara behöver betala om komponenterna kostar över x-antal kronor, och då betalar man enbart självrisken.
En defekt hiss kan innebära att någon faktiskt skadar sig allvarligt, eller än värre dör.
Därför kommer man välja serviceleverantör med försiktigthet och sannolikt välja hisstillverkaren i många fall, eftersom dom allra flesta förmodligen tänker att få kan produkten bättre än hisstillverkaren själv.
Hisstillverkaren kommer även sannolikt ha det lättast att förvärva reservdelar den gång då något större behöver bytas ut, speciellt i tider som dessa där leveranskedjorna i satta ur spel.
Varför är serviceaffären viktig när man tittar på ett bolag?
-Återkommande intäkter, mindre slagigt över kvartalen
-Ofta högre marginaler
-Närmare kontakt med kunderna och förståelse för kundbehovet
-Varje nytt kundförvärv kan innebära 2x eller mer i försäljning över tid
-Förlänger livslängden på produkten, vilket gynnar kunden
Detta innebär att man även kan föreslå nya affärer för kunden när man ändå är på plats och utför service.
En av dom svåraste bitarna med försäljning är att komma innanför dörrarna hos en kund, har man då redan en installerad bas hos en kund är chansen att få återbesöka kunden större om man får utföra servicen löpande hos kunden.
Nedan har vi Kones Q3 siffror på försäljningen, där vi tydligt ser att servicedelen är en viktig del av Kones totala försäljning:
En serviceaffär för ett bolag är en hedge mot konjukturcykler då det skapar löpande intäkter även fast omvärlden är orolig.
Det sista man stänger av i en byggnad må vara elen, men hissen är inte lång därifrån.
Personligen äger jag inga aktier i Kone då jag tycker att det ser lite dyrt ut.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar