lördag 9 maj 2020

Börsvecka 19


Årets 19:e börsvecka har varit ganska lugn för min del. 
Inga större köp eller säljtransaktioner har gjorts och jag har inte heller mottagit någon större utdelning från något av mina portföljsbolag. 

Däremot har det varit en del stress i mitt vardagliga arbete som har slukat både tid och kraft. Jag har knappt hunnit logga in på apparna för att bevaka portföljerna under börsens öppettider under veckan.  
Då känns det lite extra tryggt att veta att man har investerat i stabila bolag som trots kortsiktigt kan svaja en del.

Men det är just i det korta perspektivet som det är så svårt som investerare att behålla sina aktier. 
Hur många gånger har investerare inte tänkt tanken att under pandemin att man ska sälja ut alla innehav och köpa på sig billigare senare? 
Jag är först att räcka upp handen och säga att tanken har slagit mig många gånger under dessa två månader att man egentligen borde likvidera allt och sätta sig på sidlinjen tills allt blåser över. 

Börsen är dock framåtblickande, och det gör det väldigt svårt att "veta" när man har nått botten.  
Dessutom har många av oss en tendens att vara för pessimistiska när börsen går dåligt, vilket kan leda till att man aldrig ser botten komma, utan istället övertygar man sig själv att det kan bli betydligt sämre. 
Samma spärr sker när börsen går bra, då riskerar man att bli för optimistisk. 

Men ska man vara långsiktig på börsen måste man vara mer optimistisk än pessimistisk då börsen klättrar sakta uppåt men tar hissen ner. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Atlas Copco fyller ett vakuum

  Översikt Introduktion Första kvartalet 2023 i korthet Marknadsutveckling Kassaflödet Serviceaffären Risker V...