tisdag 5 maj 2020

SBB insiderbrott?



Det bolag med fulast logga på Stockholmsbörsen har det stormat kring rejält idag. 

SBB:s vd Ilija Batljan anhölls idag för påstått brott mot marknadsmissbrukslagen.
Anhållandet kopplas till budet på Hemfosa som SBB förvärvade nyligen. 

Det är ännu oklart vad anledningen är, men man har spekulerat kring att Ililja ägde Hemfosa aktier privat innan förvärvet och har således gynnats av den kursuppgång som Hemfosas aktieägare fick åtnjuta då SBB erbjud en premie vid budet på Hemfosas aktier. 

Utöver VD:n är det 4-5 stycken fler som är misstänkta för samma brott i denna "härva".

SBB:s vice vd Krister Karlsson kommer att agera som tillförordnad vd tillsvidare. 

SBB:s b aktie stängde idag på -18,6 procent. 
Dagslägsta var betydligt lägre än så, men aktien återhämtade sig rejält runt 15:00 tiden. 


Dessvärre är jag själv påverkad av denna förtroendekris då jag äger aktier i bolaget. 
Personligen har jag inte bestämt mig ännu om jag ska ligga kvar eller sälja av. 


Här är ett passande citat från Oraklet från Omaha:

"It takes 20 years to build a reputation and five minutes to ruin it. If you think about that, you'll do things differently" - Warren Buffett. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Atlas Copco fyller ett vakuum

  Översikt Introduktion Första kvartalet 2023 i korthet Marknadsutveckling Kassaflödet Serviceaffären Risker V...