fredag 3 januari 2020

Börsvecka 1, portföljen håller sig över miljonen.



Första börsdagen 2020 inledde starkt, men den andra dagen (idag) raderades majoriteten av den positiva avkastning som genererades igår för OMXS30.

Portföljen kämpar vidare och håller sig över miljonen. 

Den största rubriken idag gäller dödandet av den Iranske generalen Qassem Soleimani.
Det fick marknaden att skjutsa ner kurserna lite grann, då man oroar sig för krig (igen).

Däremot så steg "defense" aktierna såsom Lockheed Martin, Northrop Grumman, Boeing m.fl på dessa nyheter då dom gynnas av krig eftersom militären runt om i världen är deras kunder. 


Köp idag:

3st Nvidia 


Igår och idag har jag skalat in mig i både Alphabet och Nvidia, båda två är marknadsledande inom deras fält dvs. Internet och grafik. 
Det finns inte mycket mer att säga än så, och av den anledningen vill jag öka min exponering av dessa bolag då jag flitigt är en användare av båda deras produktsortiment.

Jag börjar dock känna mig ganska nöjd med startpositionen i Nvidia, men det skulle inte skada att kunna köpa in ytterligare en aktie av Alphabet. 
Tyvärr är varje aktie fruktansvärt dyr, ca $1352 måste man hosta upp för att bli aktieägare i Alphabet i skrivande stund. Alltså vafalls, split tack! 


Value vs Growth

Den eviga frågan en investerare ställs inför är om man ska fokusera på värde eller tillväxt. 

Jag har valt det senare, men det gör också att utdelningen blir något lidande som konsekvens. 
På nuvarande utdelning (2019) så har jag en yield på 1,63 procent baserat på dom aktier jag äger idag. "Not terrible, not great"

Det fanns en tid för inte allt för länge sedan när man även kunde köpa tillväxt med hög direktavkastning. 

Nåväl... 

Tiden får utvisa om det var ett korrekt beslut att äga tillväxt- över värdeaktier. 


Portföljsvärde 2020-01-03:

1 064 063 SEK









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Atlas Copco fyller ett vakuum

  Översikt Introduktion Första kvartalet 2023 i korthet Marknadsutveckling Kassaflödet Serviceaffären Risker V...