onsdag 1 januari 2020

Bokslut 2019, ett fantastiskt börsår för många





Finansiella milstolpar som har nåtts under 2019:

600 000     [2019-02-27]
700 000     [2019-04-01]
800 000     [2019-06-10]
900 000     [2019-11-06]
1 000 000  [2019-12-16]


Förvisso blev detta år något hjälpt av att kurserna trycktes ner en del i slutet av 2018 vilket både gjorde att innehaven i portföljen sjönk ganska mycket i rena kronor, men även att det öppnade upp en chans att köpa in sig i fina bolag under denna dipp vilket syntes på avkastningen i rena kronor under 2019 då i princip allt återhämtade sig och mer därtill. 

Tyvärr har inte Nordea samma interaktiva grafer som Avanza, men jag vet att vid ett tillfälle så låg portföljen back nästan 100 000 år 2018, så min avkastning i pengar 2019 är i runda slängar någonstans norr om 330 000 kronor. 

Så sent som den 18:e Januari 2019, hade portföljen hos Nordea en negativ avkastning på 272,58 SEK. Idag har portföljen hos Nordea en positiv avkastning om 222 093 SEK. Kontrast minst sagt. 

Utdelningar

Ca 16 000 SEK har utskiftats till portföljen under året, fördelat på 43 stycken utdelningstillfällen.

Stockpicking

Min stockpicking brukar sällan vara on point. 
Däremot har jag haft en del "tur" att jag investerade ganska tungt i Balder, Bure och Creades under året som samtliga har haft en väldigt fin avkastning. 
Dessvärre så positionerade jag mig även tungt i Öresund, vilket med facit i hand var ett misstag. 

Nåväl...

Avanza

I augusti 2019 så öppnade jag upp en nytt ISK hos Avanza, och i princip samtliga insättningar/köp efter det har gått in på detta ISK. 
Jag har även investerat i en hel del nya innehav med väldigt höga värderingar, vilket inte var planen men "fear of missing out" mentaliteten slog väl till, så det blev köp ändå. 

AAK
Absolent Group
AddLife
Addtech
Indutrade
Lagercrantz Group
Nibe
Teqnion
Xano Industri

Bolagen ovan är alltså dom bolag jag valt att investera i trots höga värderingar under året. 
Det som är något förvånande är att nästan alla dessa bolag har presterat mer än väl kursmässigt, trots höga värderingar enligt mitt GAV. 

Enligt Avanza så har jag under denna korta period skjutit in kapital motsvarande 61 568 SEK och fått en avkastning på 21,47% under denna korta tid, vilket är helt sjukt. Men det säger nog mer än börsen än min egen förmåga. (tyvärr)
Avanza portföljen är numera värd ca 70 933 SEK.

Mitt långsiktiga mål med Avanza portföljen är att bygga upp ett kapital starkt nog för att våga mig på att ta lite mindre lån i framtiden. 
Detta kommer följas upp och implementeras när jag når 100 000. 

Prognos framgent

Jag ger inga prognoser då jag är en Warren Buffett följare.
“Forecasts may tell you a great deal about the forecaster; they tell you nothing about the future.” - Warren Buffett

Men om jag får gissa så kommer jag kunna lägga undan 100 000 SEK genom besparingar, vilket betyder att det finns en viss krockkudde att hålla sig över miljonen även ifall börsen skulle gå ner 2020. 

Milstolpar

För enkelheten skull så kommer jag takta på med nya milstolpar för varje 100 000 SEK portföljen uppnår.

1 100 000
1 200 000
1 300 000 

Och så vidare...

Strategi

  • Inte tajma marknaden, utan köpa direkt vid månadslönsöverföring
  • Ligga fullinvesterat hela tiden.
  • Ökad digitalisering, få inte mer i excel och dylikt för att göra uppföljningar
  • Vikta upp mer i Amerikanska bolag


Reflektioner

Jag bedömer att jag har blivit mer långsiktig i mitt investerande.
Trots det så har jag genomfört 11 säljtransaktioner hos Nordea och 1 hos Avanza för hela 2019. 

I övrigt har 2019 varit ett fantastiskt börsår med otroligt fin avkastning för dom allra flesta investerare på börsen och det känns riktigt bra att ha varit så gott som full investerad genom hela året. 

2019 blev också det år där aktieportföljen klev över 1 000 000 strecket vilket kommer bli ett historiskt år för mig, och sannolikt något jag kommer bära med mig för all framtid. 
Mitt taktiska mål har länge varit att bli miljonär så snabbt som möjligt för att få snöbollen i rullning i snabbast möjliga fart. Efter att första miljonen är nådd så kommer ens insättningar få mindre och mindre påverkan (förutsatt att inte lönen går upp kraftigt!).

Jag kommer också börja på ett nytt jobb här i början av nästa år, så då känns det lite extra skönt att ha den där miljonen i bagaget ifall det skulle gå åt skogen. 


Portföljsvärde 2019-01-01:

1 044 047 SEK

Länk till innehaven



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Atlas Copco fyller ett vakuum

  Översikt Introduktion Första kvartalet 2023 i korthet Marknadsutveckling Kassaflödet Serviceaffären Risker V...