lördag 28 december 2019

Börsvecka 52, ATH.



För nästan exakt ett år sedan, under julafton så gick världens börser rejält ner.

"DOW Jones rasade 2,9 procent på Julafton, S&P500 föll 2,7 procent medan Nasdaq Backade 2,2 procent."

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/oro-pa-wall-street-borsraset-fortsatter

Med facit i hand så har börserna återhämtat mer än väl från fjolårets nedgångar. Dom modiga investerare som passade på att handla under dippen har blivit rikligt belönade då 2019 ser ut att bli ett fantastiskt år på många sätt och vis, trots att det är 1 börsdag kvar i Sverige. 

Personligen så kändes det faktiskt lite skakigt och oroligt vill jag minnas, det var inte en självklarhet att fortsätta investera fortsatt tungt under året. 
Men det har förvisso underlättat att börsen trivsamt har klättrat en bra bit uppåt i dom flesta av min innehav.
Av någon märklig anledning så känns det alltid fel att köpa på dippen:

1) Det kanske går ner mer, vilket gör att jag kan köpa fler aktier billigare än så här?
2) Ska jag sälja det aktuella innehavet i det bolag som gått dåligt?

Min styrka under året är att jag verkligen har försökt att lägga band på dessa känslor/tankar och bara köpt oavsett vad i mina kärninnehav, vilket är investmentbolagen. Detta oavsett om det har varit till rabatt eller premie eller något där emellan. 
Efter några månader med detta mindset så har jag fått någon slags rutin på detta. 

Tidigare försökte jag även ställa in ett visst bidpris istället för att bara köpa det aktuella listpriset. Det har jag också slutat med och köper bara direkt till listpriset. 
Det går säkert att tajma detta bättre, vilket möjliggör lägre GAV över tid, men jag har insett att det fungerar bättre för mig att bara trycka igenom köpordern och inte tänka så mycket längre. 

Ju mer jag tänker, desto mer känslosam blir jag i mina beslut. Därför försöker jag att eliminera alla dessa mänskliga faktorer och jobba mer på rutin. 


Köp:

1 Indutrade 

Jag var tvungen att göra en insättning hos Avanza då jag tydligen hade övertrasserat mitt saldo, så då passade jag även på att köpa 1 (!) aktie i Indutrade. 

Nåväl...

Utdelning

5,1 SEK @ Nvidia 

Staten knyckte 0,9 SEK i utländsk källskatt, annars hade jag fått 6 SEK. 



Creades

Investmentbolaget Creades har sålt ett fåtal aktier i privatekonomiappen Tink för ca 37 MSEK. Efter avyttringen så äger Creades aktier värda 285 MSEK. 
Detta är en ganska fin uppvärdering då Creades tidigare innehav i Tink var värderat till 228 MSEK innan försäljningen för bara ca 1 månad sedan.

Det kommer också bli intressant att få se till vilken värdering som Creades kommer publicera för det nya innehavet i PRNT Printing Solutions som man köpte för 255 MSEK så sent som för ca 1 månad sedan. 



I övrigt verkar det vara ganska tunt med ny information för aktiemarknaden hos dom olika innehaven i portföljen. Antar att även dom har gått på julledighet för resten av året. 



Aktiesplittar

Efter ett riktigt bra börsår så tycker jag att några av mina innehav borde se över möjligheten att göra en så kallad "Aktiesplit", dvs man späder ut antalet aktier i bolaget så att befintliga ägare får fler aktier, men varje aktie blir mindre värd relativt till hur stor split bolaget väljer att göra. 

Primärt är det Lifco, Hexagon och Nolato som har det högsta aktiepriset i portföljen, och dessa bolag ser jag gärna att dom gör en så kallad 5 split, så för varje aktie man äger idag så ska man får 5 istället efter "splitten" (utspädningen). 

Fördelen som småsparare är att varje aktie blir billigare, vilket underlättar när man vill köpa för ca 400 SEK. Runt 400 SEK betalar man mini-courtaget hos Avanza, så därför är det trevligt om varje aktie kostar runt hundringen, då blir det lite lättare att avrunda dom många småköp man vill göra. 
Hade portföljen varit mer fokuserad med färre innehav hade priset varit en mindre sak, men i takt med att portföljen har svällt så har jag även ökat mina innehav, 'cause why not. 


Portföljsvärde 2019-12-28:

1 051 225 SEK





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Atlas Copco fyller ett vakuum

  Översikt Introduktion Första kvartalet 2023 i korthet Marknadsutveckling Kassaflödet Serviceaffären Risker V...