fredag 29 november 2019

Börsvecka 48


Denna vecka har följande transaktioner genomförts.


Köp

Nordeakontot:

5st  Svolder
3st  Addlife
3st  Addtech


Avanza kontot:

3st  AAK
5st  Absolent Group *Nytt innehav*
2st  Addtech
1st  Creades


Idag föll AAK på en säljrekommendation från Carnegie som ändrar sin riktkurs från 183 (behåll) till 164 (sälj). Aktien föll som en sten, då passade jag på att köpa 3st aktier med ett GAV på 171,45 SEK. 

Dagens stora nyhet var dock K-fastigheter som hade sin första handelsdag idag.
"Intresset var stort inför noteringen och omkring var femte privatperson som anmälde intresse tilldelades aktier."
Noteringskursen landade på 105 SEK och stängde på 163 SEK, vilket är en uppgång på ca 55,2 procent. 
I Q3:an var dock det långsiktiga substansvärdet ca 59,34 SEK per aktie, så bolaget handlas med en rejäl premie. 

Personligen hade jag önskat att jag hade tecknat, men jag hade inte tillräckligt med likvider hos Avanza när det väl begav sig. Men chansen att få tilldelning var ganska liten trots allt.
När handeln väl drog igång kändes det som om tåget redan hade gått. Spreaden mellan substansvärdet och pris per aktie blev helt enkelt för stort mentalt för att trycka igenom en köporder. 

Nåväl, det blir väl en dip där någon gång kanske...

Igår flaggade Svolder upp ännu mer i det befintliga innehavet i Lime Technologies.
Svolder äger nu 720 000 aktier, motsvarande 5,4 procent av kapitalet och rösterna. 
Bolaget står nu för ca 3,2 procent av Svolders totala substansvärde. 

I övrigt så blev det ett nytt innehav som har funnits på min bevakningslista länge...
Absolent Group, på hela 5st Aktier. 
Någon gång måste man väl våga köpa detta bolag, och nu när kursen har "dippat" något så passar jag på. 
Bolaget är dock ohyggligt högt värderat i skrivande stund, men mitt nuvarande innehav är ganska obetydlig både mätt i pengar och vikt i portföljen. 
Om bolaget tappar hälften av sitt värde så skulle jag gå in betydligt tyngre förutsatt att inget fundamentalt ändras i bolaget från nu. 


Portföljsvärde 2019-11-29:

957 354,98‬ SEK (Länk)




1 kommentar:

  1. Wow imponerande summa! Grattis till en bra utveckling. Du ser inte lastgammal ut för att ha lyckats sno ihop en såpass stor summa. Har oxå haft ett bra år trots att jag är "motvallskärring" och investerar i enbart Guld&Silver.

    Semafo ser ut som en härlig chans/risk på kort/medellång/lång sikt.

    Vi närmar oss en stor inflektionspunkt i marknaderna, så det finns nog anledning att vara lite försiktig.

    Du är en intressant filur, hmm ser du siffran i fönstret hos JP Morgans kontor?

    SvaraRadera

Atlas Copco fyller ett vakuum

  Översikt Introduktion Första kvartalet 2023 i korthet Marknadsutveckling Kassaflödet Serviceaffären Risker V...