söndag 24 november 2019

Börsvecka 47


Börsvecka 47 är historia.


Denna vecka har följande transaktioner gjorts.

Köp:

2st    Addlife
14st  Addtech
3st    Bure
13st  Lagercrantz Group
4st    Latour
1st    Lifco
3st    Mastercard
1st    Nvidia
10st  Teqnion


Sälj:

64st  Öresund


Jag har ökat mitt innehav i Mastercard med 30% från föregående månad då jag tror starkt på det kontantlösa samhället globalt. 
Mastercard ökar sin omsättning med 16% och EPS med 23% jämfört med med i fjol (Q3). 
Inte illa för att vara ett av världens största noterade bolag. 
Om inget annat förändras kommer jag sannolikt öka lite försiktigt i Mastercard även i framtiden. 


Addtech har utsatts för IT-kapning av deras affärssystem, dock är det mycket tyst vad konsekvenserna är och kommer bli. Aktien har dykt ca 12% sedan toppnoteringen i slutet av oktober med anledningen av IT-attacken. Jag passar på att köpa på denna dipp. 


Svolder har fastställt att utdelningen blir 2,15 SEK per aktie, utskiftningen sker någon gång nästa vecka. Planen är att dessa skall återinvesteras i Svolder per omgående. 


Några Öresundsaktier fick lämna portföljen denna vecka. Anledningen är att jag fortfarande bedömer att jag har en kraftig övervikt i bolaget. Egentligen finns det ingen god anledning att sitta på denna övervikt då avkastningen har varit medioker minst sagt dom senaste åren. Nåväl, nu när jag säljer av några aktier lär väl Öresund ta fart. 



Portföljsvärde 2019-11-24:

929 496 SEK  (länk)


Likvida medel + icke likvida aktier utanför ISK/KF 2019-11-24

125 000 SEK




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Atlas Copco fyller ett vakuum

  Översikt Introduktion Första kvartalet 2023 i korthet Marknadsutveckling Kassaflödet Serviceaffären Risker V...