lördag 2 mars 2019

Vecka 9

Årets 9:e vecka börjar lida mot sitt slut. Under veckan har följande inköp gjorts.

Balder       8st
Bure         18st
Öresund   13st


Utdelning från Boeing har också mottagits. 

Den riktigt stora milstolpen är att jag nu har överstigit 600 000 kronor i investerat kapital. 



Det jag kan konstatera är att trots att diversifiering kritiseras hårt av Buffett och Munger är det faktiskt ett stort bidrag till min framgång. 
Anledningen är att min bedömning var att just investmentbolagen skulle vara dom tillgångar som skulle producera mest avkastning. Men faktum är att det är Boeing som varit den absolut största bidragsgivaren till substansvärdet i portföljen med sina 55,7 procent i avkastning på kort tid motsvarande ca 17 400 kronor i avkastning. 

Men med det sagt har även dom flesta investmentbolagen i portföljen presterat mer än väl där speciellt Bure Equity sticker ut med en avkastning på 37,54 procent i skrivande stund. 

Utsikterna för att SEK skall återfå sitt förlorade värde mot ex. dollarn känns mindre troligt på kort sikt, därför fortsätter jag att undvika att exponera mig mer mot dollarn tills dess att detta förändras. Men med det sagt kommer svenska bolag som är exponerade mot dollarn gällande försäljning att få sig en skjuts, så det behöver inte vara något negativt för enskilda bolag. 
Men som jag skrev i tidigare blogginlägg hade jag hemskt gärna haft mer dollarexponering vid det här laget om det inte varit för den stora valutaförändringen som skett dom senaste månaderna. 

I övrigt så hoppas jag att både Öresund och Svolder kommer fortsätta att utvecklas väl under 2019 då jag har stor exponering mot dessa bolag men där kursen inte riktigt har tagit fart än. Dessa två bolag sammanslagna motsvarar ca 42 procent av kapitalet i portföljen. 
Öresund har varit det bolag jag ökat i mest under dom senaste månaderna om man ser till kapital.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Atlas Copco fyller ett vakuum

  Översikt Introduktion Första kvartalet 2023 i korthet Marknadsutveckling Kassaflödet Serviceaffären Risker V...