fredag 22 februari 2019

Vecka 8

Genomförda köporders under årets åttonde vecka:

Öresund  49st 
Bure        13st
Balder       4st


Bure visade också böckerna för 2018 under förmiddagen vilket var en positiv läsning. 

Substansvärdet per aktie inklusive återlagd utdelning har ökat med 24,5 procent under 2018. Detta kan jämföras med SIX Return Index som föll med 4,4 procent. 

Substansvärdet uppgick till 156,4 kronor per aktie den 21 februari 2019 vilket motsvarar en ökning på 14,1 procent sedan årsskiftet. Aktien handlas i skrivande stund till en substansrabatt om ca 17 procent på stängningskursen 129,2 kronor. 
VD:n kommenterar även att Bure återköpt aktier för ca 38 miljoner kronor under Q4 då substansrabatten var stor. 

Den tråkiga nyheten är att Bure behåller sin utdelning på 2 kronor per aktie. I fjol var det samma belopp, men 0,5 kronor var extrautdelning. Här hade jag väntat mig en utdelningshöjning.
Men eftersom Bure är betydligt bättre än mig på kapitalallokering så är det ändå mer än acceptabelt att Bure behåller mer av kassan i år. Här får jag även erkänna att det känns lite småtråkigt att jag inte viktat portföljen med mer Bure aktier med facit i hand. Men jag är ständigt orolig för dom höga värderingarna i Vitrolife och Xvivo som är större innehav i Bures börsportfölj. Jag har haft flera chanser när aktien var nedtryckt i slutet av förra året, men jag tog aldrig chansen. 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Atlas Copco fyller ett vakuum

  Översikt Introduktion Första kvartalet 2023 i korthet Marknadsutveckling Kassaflödet Serviceaffären Risker V...