söndag 17 februari 2019

Rapportsäsong 2019

Den stora nyheten denna vecka var att Latour höjer sin utdelning till 2,5 (2,25) kronor per aktie vilket var beloppet jag gissade på i ett tidigare inlägg. Men med hänsyn till föregående utdelningshistorik så var det precis i linje med förväntningarna. För mig innebär det att jag kommer få ca 2600 kronor i utdelning senare i år av Latour. Utskiftningen kommer återinvesteras i Latour per omgående om inget dramatiskt händer med kursen.

En annan stor nyhet är att Öresund säljer hela sitt innehav i Engelska Skolan där man hade ca 2,3 miljoner aktier motsvarande 5,8 procent av kapitalet. Privatskolor är för det mesta en het potatis inom politiken, och jag kan gissa mig till att Öresund inte längre ville chansa med att äga denna typ av bolag i en mandatperiod ledd av en vänsterregering. Jag noterar även att Öresund har fyllt på i Bilia, inget jättebelopp men ändå intressant att man fortsätter att köpa på sig i Bilia trots fjolårets utskiftning. 

Aktieportföljen visar även bra siffror, efter veckans slut är vi på ett all time high, trots en stark nedgång i Q4 i fjol. Dragloken är Boeing och Latour, men även Apple har återhämtat sig starkt kursmässigt. Även Balder har visat stark avkastning, dessvärre är innehavet mindre och som följd får det mindre påverkan på portföljen som helhet. 

På tal om Balder så blev det ett inköp av 9st nya Balder aktier i veckan. Jag bedömer att 2019 likt 2018 kommer bli ett bra år för fastighetsbolagen då räntan kommer stå still. Balder är även ett bolag jag kan tänka mig att fylla på ytterligare inom snart framtid då det nalkas löning, just med hänsyn till det förmånliga marknadsläget kring hyresrätter i Sverige. 

Gällande ytterligare investeringar så blir det svårare och svårare nu när marknaden återhämtade sig efter fjolårets korrektion. Men värderingsmässigt tycker jag fortfarande att Öresund har mer att ge då kursen i princip har stått still dom senaste åren vilket jag tror Mats Qviberg och Nicklas Paulson vill ändra på. 

Framgent är det Apple som skall bli intressant att följa då det nalkas utdelningshöjning i slutet av mars/början av maj. Senaste utdelningshöjningen låg på ca 16 procent. Med hänsyn till kursslakten i Q4 i fjol så bedömer jag att management vill slicka sina sår och bjuda aktieägarna på en lika hög utdelningshöjning i år. Det skulle innebära en direktavkastning på ca 2 procent på dagens kurs. 

Nästa vecka på fredag är det Bures tur att visa böckerna för 2018. En utdelningshöjning är att vänta då Bures största innehav har ökat sina utdelningar. Allt under 2,25 kronor per aktie skulle vara en besvikelse. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Atlas Copco fyller ett vakuum

  Översikt Introduktion Första kvartalet 2023 i korthet Marknadsutveckling Kassaflödet Serviceaffären Risker V...