lördag 19 november 2022

The Walt Disney Company: Magin är över

 Sammanfattning

  • Disneys aktiekurs handlas på 2014-års nivåer

  • Disney Media and Entertainment Distribution tappar 91% av rörelseintäkterna samt minskar omsättning för kvartalet YoY

  • Disney Parks, Experience and Products återhämtar sig efter pandemin

  • Disney+ ökar antalet betalande kunder YoY med 39 procent

  • Omsättningenen för kvartalet och året växte 9 procent och 23 procent, respektive


2022-11-19

Börsvärde: 166 718,6 MUSD
Direktavkastning: 0%
Ticker: DIS
Marknadsplats: NYSE


Den 8:e november rapporterade The Walt Disney Company återigen en rapport som var en besvikelse både för aktieägarna men även investerare som var redo att kliva in med pengar. 

Men om vi börjar med dom positiva nyheterna så visar Disney att man fortfarande har en återhämtning från pandemiåren om vi kikar på första raden, där både omsättning för kvartalet och året växer kraftigt. 

Det är framförallt segmentet "Disney Parks, Experiences and Products" som växer, där omsätningen steg med mer än 36 procent year over year (YoY).
Rörelseintäkterna för detta område steg i ännu snabbare takt med över 100 procent från 640MUSD till 1514MUSD. 


Det som var en besikelse var "Disney Media and Entertainment Distribution" där omsättningen minskade med 3 procent och rörelseintätkterna minskade kraftigt med hela 91 procent och raderade ut i princip hela rörelseintäkten för segmentet YoY. 

Direct-to-Consumer
 Direct-to-Consumer segmentets omsättning steg 8 procent, men driftkostnaderna ökade med nästan 100 procent där Disney+ är den stora kostnadsboven. 
Disney+ stod i princip enkom för den ökade kostnaden skriver man i rapporten och det hade kunnat vara värre om inte ESPN+ hade kompenserat för detta med något förbättrat resultat. 

Management förväntar sig att Disney+ kommer vara lönsamt redan 2024, men investerare behöver såklart bedöma om man tror på detta eller ej. 
Det positiva för Disney+ är att man öka antalet betalande subscribers med 39 procent YoY till 164,2 miljoner användare. 
Att jämföra med Netflix som 223 miljoner subscribers. 

Kassaflödet

I dom gulmarkerade fälten så kan ni se Disneys kassaflöden rullande 12 månader.
En snabb överblick säger mig att bolaget är extremt dyrt om man ska värdera bolaget efter dess förmåga att generera kassaflöden.
Låt oss inte glömma att The Walt Disney Company har ett börsvärde om 166 miljarder dollar exklusive skulder, trots en nedgång om 41 procent YTD. 

Även om bolaget skulle halvera sitt börsvärde  från dessa nivåer så ser bolaget fruktansvärt dyrt ut om man inte lyckas öka kassaflödet "markant". 
För ett moget bolag som Disney så vill jag gärna se en FCF yield norr om 3,5 procent.
Så om bolagets marknadsvärde ska vara kvar på dessa nivåer behöver bolaget öka sitt fria kassaflöde 6x. 

Utdelning
Disney har ingen utdelning i dagsläget men har tidigare belönat sina aktierägare med utdelning.
Senast man betalade en utdelning var i slutet av 2019. 
Ponera att Disney skulle betala ut hela det fria kassaflödet på ca 1 miljard USD, så skulle bolaget handlas till en yield om 0,5 procent.

Slutsats
Magin är över för det klassiska mediabolaget, man har satsat på tok för hårt på icke kärnverksamhetskritiska områden såsom ESPN, Disney+, Hulu m.fl. 
Ett bolag som Disney borde istället fokusera på sina parker och skapande av filmer & serier än att konkurrera med Netflix, Amazon, Warner Media m.fl, som uppenbarligen är mycket bättre på att skapa streamingtjänster än Disney. 

Att Disneys aktiekurs har fallit tillbaka 8 år i tiden är ett kvitto på att aktiemarknaden är besvikna på management förmåga att driva bolaget. 
Lyckas man inte öka lönsamheten och framförallt kassaflödena kommande kvartal så är resan mot avgrunden lång. 
När ett bolag blir för spretigt så tappar management fokus på sina kärnverksamheter, och det är precis det som investerare vittnar om just nu i Disney. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

The Walt Disney Company: Magin är över

  Sammanfattning Disneys aktiekurs handlas på 2014-års nivåer Disney Media and Entertainment Distribution tappar 91% av rörelseintäkterna sa...