fredag 13 augusti 2021

Nytt utdelningsmål, 1000 kronor i månaden


Utdelningar & nytt mål
Planen är att vikta upp mina kvartalsutdelningar, då jag har insett att det är en fördel att ha ett löpande kassaflöde i portföljen utöver lönen.

Ett återkommande kassaflöde i form av utdelningar gör att suget efter att exempelvis sälja ett innehav som har gått dåligt "kanske" minskar då likvider ständigt strömmar in som möjligör nya investeringar utan att sälja dåliga "bets" som jag i dagsläget kanske är lite för kortsiktigt i (tyvärr). 

Ett första mål om 1000 kronor per månad borde inte vara allt för många månader borta, 4 av 12 månader har redan uppnått detta mål. Men jag bör nog inte räkna med att detta är något som blir klart i år. 

Det är primärt i februari som kassaflödet är som svagast, med sina 399 kronor, följt av augusti med sina 564 kronor. 

För att uppnå målet om 1000 kronor per månad så krävs en större exponering mot USD/CAD pga dom Svenska motsvarigheterna är få helt enkelt. 
Det är primärt kvartals/månadsutdelare som fattas i Sverige, men det är betydligt vanligare i USA & Kanada. 

En tydlig avgränsning är dock att jag inte kommer jaga high-yield bara för att nå detta, utan det ska fortfarande finnas en underliggande substans trots detta mål, med en margin of safety i åtanke. 

Growth och dividend growth är fortsatt fundamentalt viktigt för mig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Atlas Copco fyller ett vakuum

  Översikt Introduktion Första kvartalet 2023 i korthet Marknadsutveckling Kassaflödet Serviceaffären Risker V...