fredag 13 augusti 2021

Börsvecka 32, Bra rapport från Teqnion.



Portföljsvärde 2021-08-13:
Avanza: 1 940 054
Nordea: 602 433

Sålt:
123 Paradox
355 Enad Global 7
862 Stillfront

Köpt:
20 Abbvie Inc
9 Amgen Inc
4 Goldman Sachs Group
5 JP Morgan Chase
23 Investor A
11 ACQ Bure
12 Infrea
84 Corem Group B
3 Kindred Group

Utdelningar:
Mastercard Inc 95kr

Stillfront, Paradox, EG7
Jag sålde samtliga dessa aktier i min ägo då jag ansåg att riskerna var för stora. 
Då både Paradox och Stillfront släppte sämre än förväntade rapporter kände jag att det var tillräckligt. 
Samtliga bolag handlas till höga multiplar, om man inte lyckas leverera så är fallhöjden på tok för stor för att sitta kvar passivt. 
I Paradox fall kan jag personligen tycka att ett VD-byte hade behövts, nåväl. 

Istället omfördelas likviden till lite mer värde och utdelningsaktier (going back to basics).

Teqnion
Att portföljen är upp något från förra veckan är mycket tack vare Teqnions fina Q2'21 rapport som skjutsade upp aktien ca 18% under fredagshandeln.

Nettoomsättning på 240 miljoner kronor under det andra kvartalet 2021 (161). Den organiska tillväxten var 17,4 procent.

Ebita uppgick till 28,2 miljoner kronor (17,1) med en ebita-marginal som var 11,7 procent (10,6).

Kvartalets resultat uppgick till 23,0 miljoner kronor (12,9) och resultat per aktie var 1:42 kronor (0:80).

Kassaflödet från den löpande verksamheten ökade till 34,0 miljoner kronor (17,9).

Teqnion har för närvarande en nettoskuld//just. EBITDA om 0,27ggr, vilket ger bolaget ett stort utrymme för fortsatta förvärv heter det i kvartalsrapporten som släpptes dagen till ära.  


Teqnion är en av mina best performers TTM, bolaget har dock kantats av flera dåliga rapporter samt vinstvarningar. 
Jag hade dock lite tur att det gick att plocka upp aktien väldigt billigt i low-teens P/E under delar av 19/20, och kunde därmed fylla på lite försiktigt under flera månader i förhoppningen att bolaget skulle vända.
Enda anledningen varför jag valde att köpa och fylla på i Teqnion är enbart pga VD:n och grundaren Johan Steene. Han är troligen en av börsens ärligaste & ödmjukaste ledare. 

Intervju så sent som 2021 tillsammans med Alexander Gustafsson på Nordnet kan ses här.

Johan räddade även liv under förlisningen av Estonia under sin tjänstgöring i försvaret. 
Klipp kan ses här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Atlas Copco fyller ett vakuum

  Översikt Introduktion Första kvartalet 2023 i korthet Marknadsutveckling Kassaflödet Serviceaffären Risker V...