lördag 17 april 2021

Sålt Svolder och minskat belåning




Portföljsvärde 2021-04-17:
Avanza: 1 729 812
Nordea: 422 462


I veckan tog jag ett större beslut att släppa större delen av mitt kvarvarande innehav i Svolder till en premie om 20%. För er som har följt bloggen under en tid känner till att Svolder har varit mitt största innehav en gång i tiden, men jag har med tiden halverat innehavet i några vändor av olika anledningar.
Jag har dock kvar 30st Svolder B i min Nordea portfölj. 
Även Latour har helt fått lämna portföljen där jag ser en begränsad uppsida i och med dagens premiumvärdering. 
Även Latour har varit mitt största innehav, men där jag successivt har minskat med åren. 

Sålt:

-462 Svolder B
-69 Latour B


Köpt:

120 Öresund
120 Enad Global 7
175 Teqnion
20 Corsair Gaming
4  Paypal
100 Stillfront Group
650 Samhällsbyggnadsbolaget B


Min skuldsättning har i och med dessa transaktioner minskat från strax över 3% ner till 0,8%.

Milstolpe uppnådd

I veckan värderades även portföljen över 2,1 MSEK för första gången exklusive belåning och är på god väg att nå 2,2 MSEK i denna takt. 


Kommentarer om köpen

Öresund samt SBB är value-case där jag ser en uppsida i asset management, samtidigt som båda bolagen erbjuder en attraktiv yield. I SBB:s fall så bygger man bokstavligen upp sitt egna kapital, och har även varit transaktionsintensiv under åren, och däremed byggt upp ett enormt fastighetsbestånd med Svenska mått mätt. 

Teqnion är ett litet bolag med ca 15 år på nacken med vad jag bedömer en väldigt ödmjuk men framåtlutad VD och storägare, Johan Steene. 



Personligen fick jag möjlighet att förvärva aktier i Teqnion extremt billigt över marknaden då bolaget kom med en överraskande vinstvarning väldigt kort inpå sin börsnotering som marknaden inte uppskattade. 
Min förhoppning är att Teqnion och dess ledning kommer bygga något väsentligt större med tiden. 
Peers inom denna sektor är Indutrade, Lifco, Lagercrantz. Utvecklingen för dessa bolag har varit mer än väl, så om Teqnion kan uppnå samma resultat kommer detta bli väldigt bra på sikt. 

Största risken som jag ser med bolaget är att exponeringen mot Sverige fortfarande är stor, samt att dotterbolagen fortarande är "få".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Atlas Copco fyller ett vakuum

  Översikt Introduktion Första kvartalet 2023 i korthet Marknadsutveckling Kassaflödet Serviceaffären Risker V...