söndag 31 maj 2020

Börsvecka 22


Portföljsvärde 2020-05-31:
1 212 695‬ SEK (ATH)

Veckans köptransaktioner: 

2 Mastercard
1 Facebook
1 Microsoft

🇺🇸🇺🇸🇺🇸

Jag passade på att handla under tisdagen då Avanza bjöd sina kunder på gratis courtage när man handlade Amerikanska aktier.
Tyvärr så får man inte så många till antalet då jänkarna sällan splittar aktier så lågt som vi i Sverige verkar göra, vilket leder till dyra andelar.


Utdelningar:

152 SEK från Brookfield Asset Management pga en tidigare split.
Fractional shares ersattes med cash då splitten var 3:2.


Aktiesplittar: 

Addlife B 24 > 96, För varje aktie man ägde innan har man nu 4st.


I övrigt så tickar portföljen vidare uppåt.
Portföljen är värderad strax över 1,2 miljoner i skrivande stund vilket innebär att en ny milstolpe är uppnådd.
Det kommer nog dröja ett tag innan 1,3 msek uppnås då börsen verkar ha tagit ut vinsten något i förskott.
Sommarmånaderna brukar inte heller vara dom mest avkastande historiskt heller.
Min sparkvot har också varit något lägre pga oväntade utgifter, jag brukar dock vilja spara lite extra utanför börsen inför och under sommarmånaderna.

Anledningen: Semester (Man måste leva lite också).

Jag börjar även känna mig ganska nöjd med hur min exponering mot dollarn har utvecklats i portföljen i år.
Det har varit ett mindre mål att försöka vikta upp med fler Amerikanska innehav, men framför allt vikten i portföljen.
Förvisso finns det stora risker med att blanda sig in i flera valutor, men jag tror att det kan vara värt risken över tid.
Jag har även på senare tid även köpt aktier i Brookfield Asset Management, den Kanadensiska varianten, vilket ger mig en liten exponering mot CAD.
Fördelen med CAD vs USD är att den tidigare har varit mindre volatil mot SEK:en än den senare.
Dessvärre så måste man köpa den senare om man vill ha exponering mot Tech-sektorn.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Atlas Copco fyller ett vakuum

  Översikt Introduktion Första kvartalet 2023 i korthet Marknadsutveckling Kassaflödet Serviceaffären Risker V...