fredag 10 januari 2020

Börsvecka 2. Nordea strular igen... Kort inlägg om Nordeas plattform Investor


Jag vill inleda detta blogginlägg med att lyfta ett varningens finger till den investerare som söker sig till Sveriges kanske billigaste courtage just nu, vilket Nordea erbjuder. 


Så här såg det ut i onsdagskväll när man skulle logga in på sitt konto hos investor.nordea.se för att se hur utvecklingen såg ut:



Det har hänt någon enstaka gång att Avanza också har haft strul, så detta är inget som enkom drabbar Nordea. 
Men det är framförallt frekvensen som jag och många andra kunder upplever är ett problem hos Nordea, vilket i sin tur ruinerar Nordeas förtroendekapital. 

Jag har nästan 1 miljon kronor investerade genom både ISK- och KF-depåer hos Nordea.
Så man får sig en mindre chock varje gång detta händer, samtidigt som man inte heller kan genomföra någon handel om så skulle vara fallet eftersom kontona är borta från ens inloggning.

Dagen efter så var samtliga konton återställda. 
Nordea svarar också dagen efter med detta ganska nonchalanta svar:



Hade det varit Gymgrossisten, Amazon, Inet eller dylikt så hade det inte varit särskilt farligt att hemsidan hade legat nere någon dag eller så eftersom produkterna inte är systemkritiska för ens liv. 
Men när det gäller något så viktigt som tillgången till ens pengar så är det inte okej att svara så här. 

Ett alternativt svar som hade varit mer betryggade hade exempelvis varit:

"Vi beräknar att våra kunders depåer kommer bli synliga igen inom ca 2h. Under tiden bjuder vi på gratis mäklaravgift och telefonservice på nummer xxx-xxx-xxx-xxx. 
Vi ber så hemskt mycket om ursäkt"

Nåväl...

Kapitalet är synligt igen hos Nordea. 

När jag ändå skriver ett inlägg om Nordea så kan jag lika gärna beskriva lite mer kring upplevelsen som kund och användare av deras plattform. 

Avsaknad av KPI:er

Det råder stor brist på KPI:er hos Nordea. 
Man kan varken sortera på årsavkastning eller veckoavkastning. 
Det går inte heller att visuellt se hur stor utdelning man fått under året. Däremot går det att få ut det mesta i Excel vad gäller ens transaktioner...

De få visuella avkastningar användaren ser är den totala, dagliga och den baserat på sitt GAV. 

Så här behöver man göra allting själv. Detta kan översättas med att det inte går att kopiera in några häftiga KPI:er på vare sig bloggen eller twitter utan att behöva skapa dessa själv genom power-BI eller Excel. 

REeeEEeeEEeeEEee 😒


Om man nu mot all förmodan skulle vilja bli kund hos Nordea och använda deras plattform investor så gör man det inte för användarvänligheten utan endast(!) om man är ute efter billigt courtage och snabb återbäring på källskatt i ens kapitalförsäkring (ca 6 veckor) och möjligtvis ett lite större värdepappersutbud. 

Allt annat gör Avanza lika bra eller bättre, och i många fall erbjuder Nordeas plattform inte ens ett alternativ. 

Jag kommer däremot behålla mina depåer hos Nordea då jag åker på en flyttavgift vid byte. Så jag får satsa på att bli premium kund, vilket bara kräver ca 4000SEK högre värde på mina depåer i skrivande stund. 

Sedan i augusti 2019 så har jag börjat överföra pengar från lönekontot till Avanza istället. Portföljen hos Avanza är värd ca 73 300 i skrivande stund, så sakta men säkert så börjar även den portföljen växa till sig. Planen framgent är att fortsätta göra mina kommande insättningar hos just Avanza. 

Vecka 2.

Inga nya transaktioner sedan mitt senaste blogginlägg. 

Köpen som gjordes i veckan gällande dom Amerikanska techbolagen Alphabet, Nvidia, Mastercard, Microsoft är samtliga upp. Och dessa finansierades med cash från försäljningen av aktier i Öresund, däremot så har jag fortfarande kvar 1100 aktier i Öresund. 

I övrigt har det varit en lugn vecka vad gäller förvärv, det är endast Lifco som verkar ha öppnat plånboken. Bolaget i fråga som förvärvades är dessutom så litet så det kommer inte ha någon påverkan på Lifcos resultat i princip. Tråkigt. 


Portföljsvärde 2020-01-10:
1 069 330 SEK




2 kommentarer:

  1. Hm, det var intressant att läsa om Nordea. Jag är kund hos Avanza sen många år men har funderat på att byta till Nordea pga mycket lägre courtage. Jag behöver inte så mycket "funktioner" men stabilitet och tillgänglighet vill man förstås inte kompromissa med...

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar.

    I 9,5 fall av 10 så kommer Nordea plattformen vara fullt operationell. Så förutsatt att du inte är särskilt aktiv i ditt handlande så kommer det inte vara någon fara.

    Men största uppsidan är såklart återbäringen på källskatten i ens KF som är inom 6 veckor. Men se det ej som någon rekommendation att använda plattformen.

    SvaraRadera

Atlas Copco fyller ett vakuum

  Översikt Introduktion Första kvartalet 2023 i korthet Marknadsutveckling Kassaflödet Serviceaffären Risker V...