tisdag 8 oktober 2019

Konsten att aldrig lära sig av sina misstag


Sålt för tidigt/försent? 
Köpt för tidigt/försent? 

Det är frågor som vi investerare ställer oss själva ganska ofta om inte hela tiden när man bevakar sin portfölj i upp och nedgångar. Genom sig själv känner man andra. 

Jag har åter lyckats med konstycket att sälja något för tidigt (med facit i hand). 

Lockheed Martin Corp. 




Jag köpte 7st Lockheed Martin på ett GAV om $299 och sålde samtliga på $333 och plockade också en utdelning om ca $6 under tiden. 
Jag var rädd för att dollarn skulle sjunka i värde mot SEK och valde att sälja av hela innehav till en liten vinst. 
Men tittar vi i backspegeln så har det visat sig att jag fick fel både gällande valutan men också värderingen. Idag står aktien i $385 och dollarkursen ca $0,4 högre än när jag sålde. 

Alltså en miss om ca $365 exklusive valutakurs och utdelning. (förutsatt att pengarna legat kvar i likvida medel)


Apple Inc.

Jag passade på att köpa 6st Apple aktier på dippen i fjol...



För att sedan sälja samma aktier några månader senare...



Idag måste man betala $226,48 för samma aktie, undertiden har även bolag lämnat en utdelning. 


Boeing CO.


 Även här blev det lite dipköp...


Och en tidig sale...



Boeings kurs står i skrivande stund i $375,69, även här en missad utdelning undertiden. 


Slutord
Det är väldigt svårt att investera i aktier långsiktigt utan att tillåtas att vara girig lite då och då. I mitt fall var det ändå ganska okej eftersom pengarna gick in i Nolato och Balder, bolag som utvecklats mer än väl under samma tidsperiod. 
Jag har tidigare nämnt att jag anser mig ha blivit bättre på att vara långsiktig, men uppenbarligen så har jag en bit kvar innan jag är där. 
Samtidigt får man ju inte heller bli förälskad i en aktie, så balansgången är inte den enklaste. 


Det här med att tajma marknaden är verkligen en omöjlighet för oss dödliga.  











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Atlas Copco fyller ett vakuum

  Översikt Introduktion Första kvartalet 2023 i korthet Marknadsutveckling Kassaflödet Serviceaffären Risker V...