lördag 9 januari 2021

2021 Börsvecka 1, fyllt på i Prosus och Stillfront

 


Portföljsvärde 2021-01-09:
Nordea: 1 412 710
Avanza: 338 911

Veckans transaktioner

Sålt:
13 Datadog
55 AAK

Köpt:
5   Prosus N.V.
79 Stillfront Group

Cash:
~9000 SEK

Utdelningar:
Klövern: 270,4 SEK
SBB: 143,4 SEK
Brookfield Asset Management: 149,28 SEK


Det var några veckor sedan mitt senaste blogginlägg och jag ber om ursäkt för den dåliga frekvensen men ibland så har man ingen vidare inspiration att skriva något och då är det bättre att låta bli. 

I veckan så tog jag beslutet att slänga ut resten av AAK, primärt av värderingsskäl. Bolaget är fortfarande relativt högt värderat och handlas till en låg yield. Tillväxten på översta raden har varit negativ i spåren av pandemin och lär sannolikt fortsätta vara så kommande kvartal. 
Av den anledningen har jag valt att allokera om detta innehav till Prosus/Stillfront som har varit tydliga vinnare hittils i pandemin.
 
Även Datadog kastades ut, men primärt för att jag känner att jag inte riktigt förstår bolaget och har ingen vidare ork att sätta mig in i det just nu.

Båda innehaven såldes till en fin vinst och dom lär säkerligen tugga på även utanför min portfölj framgent. 

Valutor
USD/CAD och Euron har försvagats dom senaste månaderna mot SEK:en vilket gör att det är än mer lukrativt nu än förr att exponera sig mot dessa valutor om man tror på en kommande förstärkning i dessa valutor mot SEK:en. 

Min personliga exponering mot utländska valutor är följande:

29% USD
3,9% EUR
2,8% CAD

Mitt mål under föregående år var att försöka öka exponeringen mot andra valutor än SEK:en, och ovan  är resultatet av det målet. 
Tanken är även att enbart försöka köpa i bolag som är svåra att få exponering mot på hemmamarknaden som exempelvis Alibaba eller Apple. 
Det vill säga teknikjättar som har "monopolställning" och "moats".  


1 kommentar:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera

Atlas Copco fyller ett vakuum

  Översikt Introduktion Första kvartalet 2023 i korthet Marknadsutveckling Kassaflödet Serviceaffären Risker V...