söndag 4 oktober 2020

Börsvecka 40, städning.



Portföljsvärde 2020-10-04:
Nordea: 1 309 382 SEK
Avanza: 265 030 SEK

Köpt:

1st Evolution Gaming Group 
1st Facebook
320st Enad Global 7 *nytt innehav*

Sålt:

28st AAK
14st Byggmästare Ahlström
55st Lagercrantz

Den stora förändringen är att jag har kastat ut 3st bolag helt från Avanza portföljen, AAK, Bygmästar... samt Lagercrantz. 
Istället har 320st Enad Global 7 köps in. 
Tanken är att min Avanza portfölj ska ha större riskprofil än vad min Nordea portfölj har. 
Anledningen är att jag vill ha en högre avkastning, och då måste man tyvärr ta en större risk, däremot är portföljen fortfarande obelånad trots att det var en stor anledning till att jag startade upp kontot hos Avanza. 

Nåväl...

EG7

Gällande Enad Global 7 så har jag haft en del tur med tajmingen (än så länge). 
Mina aktier är upp ca 21 procent efter mina första köp, vilket är ganska ovanligt. 
Vanligtvis brukar nya innehav gå ner kraftigt. 

Den största anledningen till varför jag har vågat att gå in i detta lilla bolag är för att både Creades och TIN nyligen gick in som investerare i den senaste kapitalrundan, vilket är otroligt tryggt. 
Självklart är inte det någon garanti för att bolaget kommer prestera bättre, men det ger en viss trygghet att EG7 har lyckats attrahera institutionellt kapital så här tidigt. 

Hela selling pointen med EG7 är att det skall efterlikna både Embracer samt Stillfront.
I korta drag är det ett förvärvsbolag som skall förvärva andra spelbolag till låga multiplar och erbjuda bolagen i gruppen en gemensam plattform inom distribution samt marketing. 

Innehavet utgör dock bara 1,5 procent av mitt totala kapital och är absolut inget köpråd till någon av mina läsare, snarare tvärtom! 


Utvecklingen so far...



Risktagandet i min Avanzaportfölj är något högre än i min Nordeaväska och det har visats sig tydligt i avkastningen. 
Volaliteten är därmed även högre som ni ser, vilket innebar att i mars i år var det extra blodigt i Avanzaväskan. 
En annan stor skillnad är att nyinsättningar primärt enkom görs hos Avanza medan Nordea väskan växer organiskt. Det hjälper såklart också till...

Dom 3 största innehaven i Avanzaväskan är dessa:

1. Enad Global 7
2. Nvidia Corp.
3. Bure Equity


Peace 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Atlas Copco fyller ett vakuum

  Översikt Introduktion Första kvartalet 2023 i korthet Marknadsutveckling Kassaflödet Serviceaffären Risker V...