lördag 8 juni 2019

Rapport vecka 23

Jag har varit sparsam med köp & säljtransaktioner under vecka 23. 
Endast 6st Balder B aktier har handlats under veckan, samtidigt som utdelning har mottagits från Boeing. 


Inköp vecka 23:

6st  Balder B


Utdelning vecka 23:

264,25 SEK (Boeing)



Portföljen ökade i värde med ca 28k sedan förra veckan, vilket inte var så mycket rent procentuellt men jag är ändå glad för det lilla. 

Tyvärr har Öresund inte lyckats övertyga marknaden på senare tid och aktien har sjunkit till låga 122,8 SEK enligt senaste stängningskursen i fredags. Öresundsaktien har inte stått så här lågt sedan 2016 (exklusive utdelning). 
Men det kan till viss del förklaras med att marknaden har tappat lite av förtroendet för kapitalallokeringen då ledningen i Öresund envisas med att bland annat pytsa in flera miljoner i förlustdrabbade MQ. 
MQ har i sin tur tappat ca 93 procent av sitt börsvärde dom senaste 5 åren.




András Arató summerar mina känslor kring Öresunds senaste investeringar. 



Jag noterar även att kronkursen börjar stärkas något mot USD, fortsätter det i denna takt så kommer Amerikanska värdepapper att bli mer attraktiva igen. Det är förvisso omöjligt att både lyckas tajma pris samt valuta på en och samma gång, men jag ser ingen stress för min egen skull att exponera mig mot USD på kort sikt då Svenska värdepapper är lika bra om inte bättre. 

Sent i fredagsnatt så drog även president Trump tillbaka sitt hot om strafftullar mot Mexiko, så det borde bli ytterligare en trigger för kursuppgångar nästa vecka. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Atlas Copco fyller ett vakuum

  Översikt Introduktion Första kvartalet 2023 i korthet Marknadsutveckling Kassaflödet Serviceaffären Risker V...