lördag 2 februari 2019

Transaktioner i januari och reflektioner och tankar framåt

Januari månad har bjudit på en bra börs än så länge. Jag noterar även att i skrivande stund är både DJ USA och OMXS30 upp över 8%. Portföljen har också haft positiv avkastning, dessvärre kan man inte se några grafer eller procentuella nummer hos Nordea, men skärmdumpar hjälper till att hålla koll på portföljsvärdet. 
Jag har också haft ganska mycket tid att reflektera över mina innehav under denna månad och kommit till insikt med att jag ville göra mig av med PFG, vilket trots den korta tiden i portföljen ändå har gett mig ca 7% avkastning valutajusterat och inkl. utdelning. Anledningen är inte att bolaget på något sätt är dåligt på lång sikt utan att jag åter har inspirerats av Warren Buffett att hålla portföljen fokuserad på så få bolag som möjligt, samt med någon form utav "moat". Men det är speciellt det senare som har fått mig att tänka om. 

Pengarna återinvesterades istället i Öresund, Apple och AbbVie. Den återkommande utmaningen med kapitalallokeringen är att man tyvärr blir (åter)inspirerad av att få fördelat kassaflöde jämt fördelat över året. Detta leder till att jag ibland tar irrationella beslut och söker mig till bolag som har utdelning i månader där kassaflödet är som svagast. 

Rapportsäsong

Under januari månad har många av mina bolag lämnat sina Q4 rapporter, såsom Boeing, Mastercard, Apple mfl. Resultatet var i många fall över förväntan vilket också har återspeglats i aktiekursen för många av dessa bolag vilket är kul, men något oförväntat då marknaden var riktigt sur i slutet av 2018.

Latour

Framgent så är det Latours rapport som släpps den 14 februari som är viktig för portföljen där jag äger 1025 aktier. Här förväntar jag mig en utdelningshöjning om minst 10%. Skulle jag gissa så landar den på exakt 2,5kr per aktie. I fjol höjdes den med ca 12,5 procent så chansen finns att styrelsen bjuder till i år också. Både Sweco och ASSA B. höjde sin utdelning i fjol med minst 10%, däremot var Securitas utdelningstillväxt något svagare. Men det känns i alla fall realistiskt.
Skulle det bli en dipp efter en negativ rapport lär jag sannolikt öka lite i Latour då det var ett tag sedan sist. 

Öresund

Förutsatt att utdelningen godkänns på årsstämman i april så kommer mina 1012 aktier i Öresund att utskifta 5566kr till portföljen senare i år. På dagens kurs motsvarar detta ca 41st nya aktier i Öresund vid återlagd utdelning. Det ska väl egentligen mycket till varför jag inte skulle återinvestera utdelningen i detta fall. 



Transaktioner i januari
 
Apple        4st
Abbvie      4st
Öresund   58st
PFG         -30st






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Atlas Copco fyller ett vakuum

  Översikt Introduktion Första kvartalet 2023 i korthet Marknadsutveckling Kassaflödet Serviceaffären Risker V...