tisdag 9 oktober 2018

Öresund Q3 rapport

Då var det åter dags för en kvartalsrapport från Öresund investment AB. 

Januari - september 2018
  • Substansvärdet ökades med 12,4 procent och uppgick till 6.132 Mkr motsvarande 135 kronor per aktie
  • Six Return Index steg med 11,3 procent
  • Resultatet per aktie uppgick till 15,48 (8,65) kronor
Tredje kvartalet 2018

  • Substansvärdet ökade med 7,4 procent
  • SIX Return Index steg med 6,9 procent

Större enskilda nettoförvärv under Q3

  1. Catena media 85 Mkr
  2. Insr Insurance Group 76 Mkr
  3. Svolder 54 Mkr
  4. Intrum 54 Mkr
Större nettoförsäljningar under Q3

  1. Oriflame 101 Mkr
  2. Fabege 71 Mkr
  3. Investor 57 Mkr


Catena Media

Öresund satsar stenhårt på Catena Media (CTM). Under september har man dessutom ökat innehavet med ytterligare 150 000 aktier! 
Enligt Q3 rapporten äger Öresund 4 863 047 aktier i CTM. 




Så här säger Nicklas Paulson, VD för Öresund om innehavet. 

"Vi tror fortsatt på bolaget, inte minst på en fortsatt god tillväxt organiskt, sedan har man också förvärv. Catena Media har fått tillstånd att bedriva verksamhet i USA, och det tror vi är en jättepotential. Det understöds av att Ruane, Cunniff och Goldfarb, alltså Sequoia, har flaggat upp och äger strax under 6 procent. Det ser vi som ett kvitto på att det här verkar vara spännande." 

Jag personligen hade ett mindre innehav i CTM innan jag insåg att det var onödigt att vara dubbelexponerad eftersom jag även hade Öresund i aktieportföljen då. 
Men nu kan man åter konstatera att jag har dubbelexponeringen på CTM.

Oavsett vad så skall det bli intressant att se vad Öresund kan tillföra i CTM för att vinna tillbaka förtroendet i aktien då den har dykt under den senaste tiden på börsen i följd utav att grundaren och tillika storägaren Optimizer Invest har gjort en större avyttringar under året.
CTM aktien är ner 53 procent sedan toppkursen i maj i år. 


Jag har tidigare även varit i tankarna om att möjligen lätta lite på Svolder eftersom jag även är dubbelexponerad mot Svolder genom just Öresund. Men lat som man är så avvaktar jag ett tag till, ser gärna att substansrabbatten sänks något i Svolder innan jag tar ett beslut. 

I övrigt finns det inte mycket att säga om Öresund mer än att man har lyckats att göra en sjuk stockpick vad gäller bolaget BioArctic. Man köpte aktier i BioArctic för ca 50 Mkr, enligt rapporten är innehavet numera värt 268 Mkr. Man har gjort ca 5,36 gånger pengarna. vilket är helt otroligt med hänsyn till att bolaget bara har funnits på börsen sedan förra året. 
Men det är just av denna anledning som jag älskar Öresund, få andra investmentbolag har så tillfredsställande risk/reward som Öresund.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Atlas Copco fyller ett vakuum

  Översikt Introduktion Första kvartalet 2023 i korthet Marknadsutveckling Kassaflödet Serviceaffären Risker V...