fredag 30 november 2018

Ytterligare en börsvecka går mot sitt slut. (Mycket Öresund)

Det har varit skakigt på världsbörserna under dom senaste veckorna, men trots det så visar aktieportföljen styrka och marknaden som helhet. Främst är det faktiskt dom Amerikanska innehaven som gått starkast framåt där BA och ABBV tar täten. 




Öresund som är ett av mina större innehav i portföljen rapporterar under veckan att man har gått in som ankarinvesterare i den kommande IPO:n av Q-linea. 

"Q-linea är inriktade på att utveckla och leverera lösningar för att vårdgivare ska kunna diagnostisera och behandla infektionssjukdom på kortast möjliga tid. Huvudprodukten närmar sig kliniska studier." 


"Öresund har åtagit sig att, förutsatt vissa villkor, teckna aktier i erbjudandet för 40 miljoner SEK. " Öresund kommer att äga ca 9,2 procent av aktierna förutsatt att erbjudandet fulltecknas. 

Första handelsdagen för Q-linea blir den 7:e december i år. (enligt den preliminära planen) 

Öresund har under senare tid blivit mer aktiv inom investeringar kring denna typ av verksamhet. För inte så länge sedan investerade man i Bioarctic som visade sig vara en riktig framgång kursmässigt. Samma sak kan tyvärr inte sägas om Ovzon som istället har blivit ett sänke för substansvärdet sedan IPO:n i maj i år. Öresund var precis som i Q-lineas fall en av dom ankarinvesterare som tog Ovzon till börsen, tillsammans med bland annat Bure Equity, ett annat bolag i min aktieportfölj.

Jag har skrivit det förr men jag skriver det igen, jag personligen skulle aldrig våga mig på att investera i dessa typer av bolag, som i vissa fall inte ens redovisar någon vinst. Men eftersom Öresund väljer att gå in i dessa bolag så rycks jag naturligtvis med, därför försöker jag att åtminstone läsa lite på ytan vad dessa bolag sysslar med. Skulle däremot Öresunds portfölj bli alldeles för diffus och redovisa massa förlust så kommer jag trycka på säljknappen om jag måste. Jag hoppas att den dagen aldrig kommer att komma, men jag har större kärlek till mina pengar än till börsbolagen om jag skall vara riktigt ärlig. 

En tanke skänks till dom investerare som har suttit still i båten i exempelvis Eniro eller Ratos. Bli aldrig förälskad i era aktier

Vidare kan vi också läsa idag att Märtha Josefsson, styrelseledamot i Investmentbolaget Öresund, har handlat 8000(!) aktier i bolaget för strax över miljonen SEK. Totalt äger hon 24 000 aktier i Öresund











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Atlas Copco fyller ett vakuum

  Översikt Introduktion Första kvartalet 2023 i korthet Marknadsutveckling Kassaflödet Serviceaffären Risker V...