lördag 21 augusti 2021

Därför har jag valt att vara diversifierad


Enda sedan jag uppnådde första miljonen har fokus legat på att bevara kapitalet i största möjliga utsträckning. 
I skrivande stund äger jag aktier i 42st bolag, varav 2st SPAC. 
Jag skulle inte ha några problem med att öka upp denna siffra till 50 inom en snar framtid. 

Warren Buffett ska ha sagt att diversifiering är ett skydd mot idioti, och enligt min mening även ett skydd mot otur.

Jag har vid flertalet gånger investerat i bolag som har dränkts med dåliga nyheter, nyheter som dessutom varit svåra att bedöma på förhand. 
Exempelvis Kambi där en av bolagets kunder förvärvade en konkurrent som fick Kambis aktie att rasa, detta trots att jag var övertygad om att Kambi hade en stark moat på marknaden med sina tradingböcker. 

Otur kan även innefatta svaga bolagsrapporter som till och med kommer ut svagare än väntat, även dessa är omöjliga att bedöma som outsider och dessutom novis.

Det som jag har upptäckt under åren är att några av mina fegaste bets har varit dom investeringar som har avkastat mest. 
Exempel på dessa "fega" bets är AddLife, Nvidia, Teqnion, Indutrade, Lagercrantz, Lifco, Nolato och många fler, där avkastningen har överstigit 400% exklusive utdelning. 
Det som avgör ett fegt bet är att jag sällan har investerat mer än 30kkr, detta att jämföra med Öresund där jag en gång hade nästan en kvartsmiljon investerat.

Disclaimer: Jag gick back några procent i Öresund trots att min övertygelse var enormt stark där och då. Mina största bets brukar oftast inte vara dom bäst avkastadande. 

Hade min portfölj varit fokuserad med bara några få innehav hade sannolikt aldrig dessa bolag ovan fått ta plats i väskan, och därmed hade antagligen jag gått miste om dessa fina investeringar som idag är betydande för substansvärdet i portföljerna. 

Genom att ha 42st innehav i portföljerna så får en enskild förlust mindre påverkan i det stora hela. 
Skulle exempelvis Volati visa sig vara en total scam och bolaget försätts i kk så skulle det knappt märkas på totalen i portföljen. 

Man ska inte heller underskatta turen, har man tillräckligt många bolag i sin portfölj så är chansen större att ett eller flera av innehaven dras med tur. 
Exempelvis var Covid-19 inget som någon kunde förutse, men det har gynnat dom digitala bolagen såsom Microsoft, Nvidia, Embracer m.fl som ökade sin försäljning i en accelererad takt, något som jag ändå bedömer som en tursam situation som ingen hade kunnat planera på förhand. 

Lyckas man investera i 3-4st bolag som växer till att bli minst 5-baggers så kommer portföljsvärdet att bli betydande, ska Peter Lynch ha sagt. Genom att äga aktier i fler bolag är sannolikheten större att du lyckas träffa rätt gällande multi-baggers. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Atlas Copco fyller ett vakuum

  Översikt Introduktion Första kvartalet 2023 i korthet Marknadsutveckling Kassaflödet Serviceaffären Risker V...