tisdag 1 januari 2019

Inköp nya datorkomponenter - Varning "Nördinlägg"

Då min nuvarande dator börjar bli något trött för att orka med dagens datorspel så beslöt jag mig för att köpa in några nya datorkomponenter under mellandagarna för att göra ett försök att "hotta" upp den något. 

Eftersom det var ett antal år sedan jag senast köpte datorkomponenter så kände jag mig tvungen att göra en djupdykning inom området.
Efter mycket googlande så kom jag fram till att AMD:s nya Ryzen familj var mest "bang for the buck".  Men eftersom jag inte hade någon lust att lägga ner en förmögenhet på denna dator så fick det bli en av dom billigare versionerna, nämligen en Ryzen 5, 2600 (icke X). 






Min nuvarande processor är en gammal 2500k med 4 kärnor utan hyperthreading. Därför kommer en Ryzen 5 2600 vara ett stort lyft på många sätt. Inte minst med anledning till att Ryzen CPU:n har 2 extra kärnor, men även 12 trådar också. Detta är fördelaktigt vid arbete med flera applikationer igång samtidigt. 

Pengarna som sparandes in på att inte köpa en dyrare CPU gick istället till att skaffa en bra kylare, nämligen en D15 från Noctua som är en riktig bjässe sett till storleken. Men som framförallt är både tyst och pålitlig. Det är även den bästa fläktkylaren på marknaden såvitt jag vet. 

Jag har tidigare kört med en Noctua kylare, men en mindre sådan eftersom det var tillräckligt för att kyla min 2500k trots hög överklockning. Men dagens prollar kräver dock mycket mer avancerade kyllösningar för den överklockning. Är man däremot nöjd med att bara behålla klockningshastigheten från tillverkaren så behöver man inte köpa någon annan kylare än den som följer med, förutsatt att man klarar av ljudnivån. 😜

Nedan är en bild på en Noctua NH D-15 (icke monterad) 😍




Det jag däremot inte förstår är varför Noctua inte erbjuder oss kunder att få välja en annan färgkombination än denna. 🤔



Komplett köplista

AMD Ryzen 5 2600 (CPU)
ASUS ROG B450-F Gaming (Modekort)
Corsair Vengeance LPX 3000MHz CL15 (minnen)
Noctua NH D-15 AM4 (CPU kylare)
Samsung 860 1TB (SSD)

Jag behåller dock min gamla chassi och grafikkort där det senare bör vara tillräckligt bra för dagens spel, men det får tiden utvisa. Hårddiskar och PSU behåller jag tills dessa går sönder. 

I övrigt kan tilläggas att det märks att crypto currency mining verkligen har hjälpt till att krydda priserna på datorkomponenter under många år nu. Det är dock välkommet att intresset för detta verkar ha svalnat världen över, vilket är bra för oss vanliga konsumenter eftersom priserna har varit helt orimliga på många produkter. Speciellt DDR minnen och därtill grafikkort. I och med att denna trend verkar dö ut så kommer priserna återigen återgå till det normala. Annars hade mina komponenter ovan säkerligen kostat 1500SEK mer! Sedan får man inte heller glömma den svaga kronan som tyvärr gör att det blir dyrare att köpa komponenter från utlandet. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Atlas Copco fyller ett vakuum

  Översikt Introduktion Första kvartalet 2023 i korthet Marknadsutveckling Kassaflödet Serviceaffären Risker V...