tisdag 1 januari 2019

Börsåret 2018

Börsåret 2018 är äntligen avslutat, och kommer gå till historien som en av dom mest volatila. 
Förra veckan steg DOW hela 1000 punkter (+4,98%) på en och samma dag vilket är det högsta ökningen någonsin på en och samma handelsdag. 
Mastercard SpendingPulse rapporterar även att retailers hade sin bästa semesterperiod sedan 6 år tillbaka, vilket bådar gott för många bolags Q4 rapporter och kommer sannolik bidra positivt till Mastercards kassa för helåret. 

Dock har aktieportföljen tappat ca -3,69 procent enligt Nordeas plattform vilket är tråkigt. Däremot har jag kunnat köpa på mig fler andelar i "mina" bolag till en billigare peng än om dom hade fortsatt att öka i pris vilket är gynnsamt på längre sikt. 
Men i övrigt tycker jag ändå aktieportföljen har varit ganska neutral i år, trots att vissa innehav har gått bättre och andra sämre. Men däri ligger även fördelen med att vara diversifierad. 

Under 2018 har följande transaktioner genomförts på kontot:

Köp:               +163st
Sälj:                 -22st


Jag har även mottagit utdelning 17 gånger, däremot räknas tydligen inte Öresunds värdepappersdistribution med här. Anledningen var att Öresund inte hade någon kontant utdelning under år 2018, utan valde istället att distribuera ut MQ och Bilia till sina aktieägare. Jag avyttrade dessa bolag omgående när dessa blev synliga i portföljen då jag inte är intresserad av något av dessa bolag. 

Jag har även avyttrat ca 33 procent av mitt innehav under året i Svolder B, pga dubbelexponeringen mot bolaget pga Öresund som också äger aktier i Svolder. Timingen var gynnsam eftersom aktien kort därefter tappade ca -14SEK per aktie efter min försäljning. Annars hade nog aktieportföljen varit värd någon procent lägre vid årsslutet. Innan avyttringen var Svolder B mitt största innehav, numera är det Öresund sett till investerat kapital. 

Min strategi för året har varit att följa Philip Fishers råd om att investera i stabila och mogna bolag, något som Warren Buffett också gillar. Därför har allt större bolag hittat sig in i portföljen. Eftersom dom större bolagen befinner sig på dom Amerikanska listorna så har min exponering mot USA ökat med ca 100 procent från förra året sett till det investerade kapitalet. Förhoppningsvis skall detta även ge mig en stötdämpare vad gäller valutaförändringar på lång sikt. 

Bolagen som har tillkommit är följande:

AbbVie  
Balder
Hexagon
Lockheed Martin 
Mastercard 
Principal Financial Group Inc
Take-Two Interactive

Sedan har jag också fyllt på ganska mycket i Boeing och Apple under året. 
Dock har dom största nettoköpen gjorts i Öresund och Latour under det gångna året, anledningen är att jag vill att mina kärninnehav skall vara just investmentbolag eftersom dessa har en bevisad historik av överavkastning mot vederbörande jämförelseindex. 

En annan milstolpe är att jag också har avslutat mitt första år med Nordea som aktiemäklare och tillhörande plattform. Kortfattat är jag missnöjd, men snål som man är så kommer jag fortsätta att använda Nordea pga det förmånliga courtaget. Eftersom jag inte är någon Daytrader så är det tillräckligt funktionellt för tillfället.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Atlas Copco fyller ett vakuum

  Översikt Introduktion Första kvartalet 2023 i korthet Marknadsutveckling Kassaflödet Serviceaffären Risker V...