lördag 13 oktober 2018

Stökig börsvecka

Vecka 41 var en dramatisk vecka. 
För mig som börsnovis var det något oklart vad exakt det var som triggade nedgången, men min bedömning var att det hade med den Amerikanska räntehöjningen att göra. (FED)
Sedan blir det väl som alltid, trångt i utgången när folk vill sälja ut i panik vilket pressar priserna på aktierna. 

Det är dock i situationer som dessa som man önskar att man hade en liten portion likvida medel hela tiden så man kan "Tajma" sina köptillfällen när börsen går ner drastiskt på kort tid. 
Men eftersom min strategi är att vara fullinvesterad så finns det få tillfällen när detta är möjligt. 
Lönen investeras i ganska rask takt, även om jag försöker sprida ut köpen något. 
Jag resonerar som sådant att investmentbolagen är bättre på stockpicking och tajming än vad jag är. Därför är det bättre att investmentbolagen sitter på en kassa än att jag gör det eftersom jag är betydligt mindre effektiv. (eller kreativ kanske?)



För er som läst boken One Up on Wall Street så kommer ni känna igen detta citat, som är ett av mina favorit citat gällande investeringar. Citatet ger mig även guidning i tider som dessa. 

"Far more money has been lost by investors preparing for corrections or trying to anticipate corrections than has been lost in corrections themselves" - Peter Lynch



Öresund Investment AB sysslar dessutom med blankningar även om det kanske inte är deras huvudfokus. Så ibland kan vi även förvänta oss att Öresund kommer hitta sätt att skapa avkastning åt sina aktieägare även vid börsnedgångar. 


Nedan har ni Öresund Investment AB:s blanknings position i Protector Forsikring:



Det som dock oroar något är väl huruvida som svenska bolagen skall leva upp till förväntningarna under Q3. 
Många bolag kommer släppa sina Q3 rapporter här inom dom närmsta veckorna, vilket kommer bli en fingervisning om hur AB Sverige mår. 

Eftersom Q2:orna var relativt skapliga så är min känsla att inget oväntat kommer ske. Dom större bolagen är även duktiga på att vinstvarna en stund innan rapportsläpp, så därför finns det heller inga större varningsklockor förutom SCA då. 
Men tiden får utvisa hur det kommer bli på börsen här på kort sikt. 











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Atlas Copco fyller ett vakuum

  Översikt Introduktion Första kvartalet 2023 i korthet Marknadsutveckling Kassaflödet Serviceaffären Risker V...