söndag 3 november 2019

Börsvecka 44


Ännu en börsvecka som stänger på "all time high". 

Vem hade kunnat ana att vi skulle slå nya börsrekord 2019 när 2018 slutade som det gjorde? 
Personligen så var jag övertygad om att 2019 skulle bli ytterligare ett förlorat år på börsen likt 2018. Nu är förvisso året inte riktigt slut ännu men framtiden börjar kännas något ljusare då vi har brutit oss ur 2015 träsket. 
Nu är det upp till respektive bolag att kämpa vidare för att försvara dessa värderingar. 

Apple

Ett bolag som dom flesta hade räknat bort var Apple (även jag). 
Kursen i Apple handlades som lägst kring $142 i början av 2019. 
Idag kostar samma aktie $255,84. 
En uppgång på ca 80 procent, vilket är helt sjukt med hänsyn till hur mycket negativa nyheter som spreds kring Apple kring årsskiftet. 
Hade jag följt Warrens citat "Be greedy when others are fearful" så hade jag agerat annorlunda, men istället valde jag att sälja 6st aktier vilket jag naturligtvis ångrar idag.  
Därmed har jag missat $366 i avkastning genom att bara vara passiv. 

Årsrapporten var dock inge vidare, men trots det så har aktien skjutit i höjden. 

Men Men, livet går vidare. 


Addtech

Addtech har blivit utsatt för en IT-attack och bedömer att situation är så pass allvarlig att det kan medföra en risk för ekonomisk påverkan. 
Aktien har sjunkit en del sedan ATH, men jag väljer att sitta lugnt kvar i båten. 
Mitt innehav är dessutom relativt litet jämfört med övriga innehav. Jag äger bara 11st aktier.


Hexagon

Hexagon har släppt sin Q3 rapport, jag tyckte att det var något av en besvikelse. 
Organiska tillväxten sjönk med 3 procent, men det måste ha varit rörelsemarginalen som fick aktien att stiga då denna steg med 0,2 procent. 
Som konsekvens handlas Hexagon över 500 SEK igen. 

Mastercard (MA)

Mastercard har också släppt sin Q3 rapport. 
VPA $2,15 vilket är upp 21 procent Y/Y. 
Nettomsättning är upp ca 15 procent Y/Y.

Ja vad säger man? 
Man borde ha handlat fler MA aktier såklart... 😪

Latour

Nästa vecka så kommer Latour visa sina böcker för Q3:an, vilket kommer bli intressant. Enligt det beräknade substansvärdet hos IB-Index så handlas Latour kring 1 procents premie, vilket inte är särskilt högt jämfört med dom senate 3 åren åtminstone. Det blir även Johan Hjertonssons första kvartal som VD för Latour. Små till inga förändringar lär ha skett med så kort varsel. 
Däremot kommer det bli spännande att se om han lyckas prestera ett lika bra eller bättre  resultat än Jan Svensson framgent. 


Bure Equity

Bure kommer också rapportera sitt tredje kvartal nästa vecka. Till skillnad från Latour så har Bure en mindre del onoterat och en större del likvida medel procentuellt sett. Det intressanta här är om Bure har valt att sätta dessa pengar i arbete under kvartalet, eller om man har valt att göra det motsatta. 138 miljoner måste dock förvaras om man förväntas behålla sin föregående utdelning om 2 SEK per aktie. 
Vitrolife, Bures näst största innehav släpper sin kvartalsrapport dagen innan Bure. Så en viss förändring i substansvärdet kan påverkas som följd. 

November och utdelning

November månad är den nästa bästa utdelningsmånaden sett till mitt kassaflöde i portföljen. Jag räknar med att ca 2677 SEK kommer skiftas ut. Det är dock Svolder som står för 2432 SEK av dessa, så om stämman ej kan klubba igenom denna utdelning så kan det bli mindre i kassan för mig. 
Jag har ännu inte bestämt mig om dessa skall återinvesteras i Svolder eller ej, men något säger mig att det är förmodligen det bästa alternativet just nu. 


Spännande månad minst sagt. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Atlas Copco fyller ett vakuum

  Översikt Introduktion Första kvartalet 2023 i korthet Marknadsutveckling Kassaflödet Serviceaffären Risker V...