lördag 1 juni 2019

Månadsrapport - Maj 2019

Inköp under vecka 22:

10st Balder B
5st   Lundbergföretagen B
8st   Nolato B



Portföljen har successivt tappat värde under hela majmånad i takt med OMXS30 nedgång. 
Procentuellt så är det Bure och Apple som tappat sitt fotfäste. 
Ungefär 40 000 kronor har totalt raderats ur portföljen i följd av nedgången dom senaste veckorna. 


Under majmånad har jag varit nettoköpare av aktier.

Totalt har följande handlats under majmånad:

89st Bure
75st Creades
35st Balder B
33st Latour B
11st Lundbergföretagen B
18st Nolato B
64st Öresund

Mottagen utdelning under majmånad:

3713,35 kronor

Utdelningen har jag återinvesterat i dom bolag som lämnat utdelning i maj. 
Jag har även ökat i Creades. Köpen i Creades var också det största relativt till dom andra köpen under månaden, följt av Bure. 
Min tidigare plan var att inte fylla på mer i Öresund, men efter kursnedgången kändes det dumt att inte fylla på mer. Resten är historia... 
Men desto mer pressades in i Creades, Bure och Balder. 

Jag börjar också bli ganska mätt på Nolato aktier som är ett ganska nytt innehav i portföljen, men ett gammalt ditto för investmentbolaget Svolder som avyttrade samtliga aktier under den kraftiga uppgången i fjol.

Eftersom dollarn fortfarande är dyr mot SEK så känns det inte heller särskilt klokt att fylla på i dom Amerikanska innehaven i portföljen. 




Framgent så är det bolagen som börjar på B som är intressanta nämligen Boeing, Bure och Balder. 
Om kurserna sjunker mer i dessa bolag så kommer jag försöka att öka lite till i dessa. Men egentligen kan detsamma sägas om samtliga bolag i portföljen. 😁

Summering

Majmånad var en kass aktiemånad, men den har åtminstone gett mig möjligheten att få köpa aktier lite billigare än månaden innan. 

Jag skulle vilja dela 3 citat från berömda investerare som passar utmärkt vid nedgångar.

"Have patience. Stocks don't go up immediately" -Walter Schloss

"The stock market is a device for transferring money from the impatient to the patient" -Warren Buffett

"An important key to investing is to remember that stocks are not lottery tickets" -Peter Lynch



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Atlas Copco fyller ett vakuum

  Översikt Introduktion Första kvartalet 2023 i korthet Marknadsutveckling Kassaflödet Serviceaffären Risker V...