onsdag 1 maj 2019

Apple Q2 rapport 2019

Apple stängde igår på minus 2 procent inför rapporten. Dock handlades aktien upp i eftermarknaden med ca 5 procent. Även idag är aktien upp 5,79 procent i Pre-Market. 
Detta är naturligtvis extra roligt då det har varit en hel del oro i aktien. 
Så sent som i januari i år så stod aktien i låga $142.




Efter att ha läst analyserna kring Apple så står det klart för mig att det är service segmentet som skall bli Apples nästa tillväxt resa. Apples service segment växte med ca 16 procent jämfört med förra året. 
Det intressanta var att service segmentet stod för ca 33 procent av Apples totala bruttomarginal. Service segmentet hade en bruttomarginal om ca 63,8 procent jämfört med produktsegmentet som hade ca 31,2 procent. 

Man lyfter även fram att Apple har 390 miljoner paid subscribers. Detta kan jämföras med Spotify music som har nyligen presenterade att man har 100 miljoner paid subscribers. Netflix som Apple avser att konkurrera med i framtiden har ca 150 miljoner paid subscribers, men precis som i Spotifys fall är värderingarna helt galna. Netflix = P/E 132. 

Vi går vidare...

Apple redovisar att man har utskiftat ca $3,4B i utdelning samt att man har återköpt aktier för ca $12B. Återköpen motsvarar en yield på ca 1,6 procent. 

Apple är fortsatt beslutsamma gällande att man skall bli "cash neutral", vilket innebär att man ska sätta sprätt på ca $113B! över tid. I samband med detta har man också aviserat till aktieägarna att man iscensätter ett nytt aktieåterköpsprogram på $75B. 

Det är just återköpen som jag tycker så är speciellt eftersom detta är mindre förekommande i Sverige. Förutsatt att bolaget går bra och värderingarna inte är överdrivna så tycker jag precis som Warren Buffett att återköp av egna aktier är bland det bästa ett bolag med tillväxt kan genomföra för att skapa aktieägarvärde. 


Slutsats: Det var ett misstag att inte backa upp lastbilen och lasta på Apple aktier för full kapacitet under senaste dippen. 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Atlas Copco fyller ett vakuum

  Översikt Introduktion Första kvartalet 2023 i korthet Marknadsutveckling Kassaflödet Serviceaffären Risker V...