måndag 5 november 2018

Diversifiering

Idag tog jag beslutet att minska mitt innehav i Svolder B pga den dubbelexponering som finns i min portfölj. Öresund äger en ganska stor del i Svolder B, därför känns det relativt onödigt att både äga Svolder direkt och indirekt genom Öresund. Som konsekvens har jag minskat innehavet ganska rejält. 

Svolder B  -520st

Istället har jag köpt på mig några fler Amerikanska aktier för att få tillgång till en mer utspridd utdelning över året. Det blev även några Hexagon B på dippen då aktien rasade nästan 5 procent. 

Apple Inc                                      2st
AbbVie Inc                                   2st
Principal Financial Group Inc      30st
Hexagon B                                   8st

Apple har fått rejält med stryk på börsen dom senaste dagarna med hänsyn till sämre tillväxtutsikter på deras telefonförsäljning. Jag hoppas däremot att Apple kommer kunna sälja en hel del nya telefoner nu under Jul, så därför känns det ganska bra att fylla på nu på dippen. Apple har även ökat sin serviceintäkter rätt rejält vilket känns lovande för framtiden. 

Även AbbVie har tagit en del stryk, men har återhämtat sig ganska väl idag då Wall Street analytikerna har fått sig en annan bild av framtidsutsikterna. Abbvie höjer även utdelningen med 11 procent nästa år vilket är välkommet, därmed blir kvartalsutdelningen $1.07 (0.96) per kvartal.

Det är primärt Q1 samt Q3 som utmärker sig som svaga kvartal vad gäller kassaflödet i aktieportföljen. Detta pga dom svenska bolagen allt som oftast bara delar ut årsvis, därför kommer fördelningen aldrig bli jämn i min portfölj så länge innehaven finns kvar i dom svenska aktierna. Men för tillfället finns det ingen anledning att helt avyttra dom svenska bolagen eftersom Latour m.fl har levererat en otroligt fin avkastning historiskt och sannerligen kommer fortsätta göra så i många år framöver. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Atlas Copco fyller ett vakuum

  Översikt Introduktion Första kvartalet 2023 i korthet Marknadsutveckling Kassaflödet Serviceaffären Risker V...