måndag 15 oktober 2018

Öresunds blankning i Protector

Jag har tidigare skrivit om Öresunds blankningsposition i Protector Forsikring i inlägget här

Idag tvingas försäkringsbolaget att vinstvarna vilket har gjort att kursen har rasat hela 21,92 procent i skrivande stund.
Jag noterar att toppkursen låg på 97 NOK i början av året, för att ha sjunkit ner till dagskursen på ca 37 NOK.  





Tyvärr verkar det dock som om Öresund har lättat något på blankningspositionen under året, men eftersom Mats Qviberg twittrar om just detta idag så förutsätter jag att man fortfarande har kvar en stor del av blankningspositionen i försäkringsbolaget. 



Personligen anser jag att blankningspositioner är något som är otroligt svårt att lyckas med som privatperson, därför råder jag ingen att göra detta själv om man inte är riktigt kunnig kring bolaget man är intresserad av att blanka. Marknaden som känt kan ju också ha en helt annan uppfattning än dig själv vilket kan straffa sig. 

Men i detta fall är det hatten av till Mats Qviberg och Öresund som har lyckats väldigt väl vad gäller denna blankning. Men det är också av just denna anledning som jag verkligen gillar Öresund, då dom inte enkom fokuserar på värdeutveckling av börsbolagen utan också möjliga kursnedgångar i utomstående börsbolag. 
Man kan ju alltid ifrågasätta bolagets fokus huruvida dom kanske borde fokusera mer på sina egna innehav och säkerställa tillväxt. Men för dagen får vi åtminstone gratulera Öresund och dess aktieägare!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Atlas Copco fyller ett vakuum

  Översikt Introduktion Första kvartalet 2023 i korthet Marknadsutveckling Kassaflödet Serviceaffären Risker V...